Hållbart resande

Sedan hösten 2018 har något som närmast kan liknas vid en folkrörelse vuxit fram. Nämligen alla som väljer hållbart resande med tåg. Samtidigt som vi ser att flygresandet minskar för första gången i modern tid, ser vi också att tågresandet ökar närmast lavinartat, också internationellt. Anledningen till att välja tåg istället för flyg är flera. Några gillar helt enkelt tåg. Andra har återupptäckt värdet av det mer långsamma resandet. Men många väljer att ändra sina resvanor på grund av flygets negativa klimatpåverkan.

För de som funderar på att ändra sina resevanor, men har svårt att komma till skott, kommer här lite hjälp på vägen av egen erfarenhet.

Under de senaste 20 åren har lågprisflyget helt förändrat våra resevanor. Vi har lärt oss att "resa" handlar om att så snabbt som möjligt förflytta oss mellan punkt A och punkt B. Vi har också lärt oss att resa är rätt obekvämt, och det är något vi accepterar. Att ta oss till och från flygplatser, köa till incheckning, acceptera förseningar och inställda plan, obekväma sittplatser med minimalt benutrymme, avgifter för allt från att få sitta tillsammans till bagage är något vi accepterar. Såklart att själva resan i sig inte är något positivt att se fram mot. Enbart resmålet har ett värde.

Men behöver det vara så? För oss som reste också innan lågprisflyget gav oss det obekväma A-till-B-resandet vaknar minnen till liv av oväntade upplevelser, fantastiska vyer och spännande möten. Resan gjordes oftast med tåg.

Nästan alltid hör jag argumenten "Tåget är ju så fruktansvärt dyrt", "Det tar alldeles för lång tid", "Det går ju inga direkttåg", "Tågen är ju alltid försenade".

Låt oss först avliva de två sista myterna. Att tågen "alltid" är försenade är inte sant. Tågen i Sverige är försenade bara HÄLFTEN så mycket som inrikesflyget. Alltså knappast något argument för att flyga. Och när det gäller tågbyten. Hur många byten innehåller en flygresa mellan t ex Stockholm och Hamburg? Jo minst 2. Och då pratar vi verkligt jobbiga byten med ofta långa promenader, incheckning och långa väntetider. Precis vi glömmer alltid flygplatstransfern när vi pratar flygresor. Med tåget då? Jo, ett byte (Köpenhamn) - och då handlar det om att gå uppför en trappa, svänga höger och gå ner för nästa (om man inte väljer att lägga in ett par timmar extra för en promenad på Ströget). Tågstationerna ligger nästan alltid mitt i sta'n.

När det gäller de två första argumenten om kostnad och tid måste man börja tänka i andra banor. Vi jämför två helt olika saker. Med tåget får du en upplevelse - redan innan slutmålet. Du kan också enkelt kliva av och besöka många olika ställen under en resa, ofta utan extra kostnader. Att då jämföra restid och reskostnad utan annan jämförelse blir helt enkelt inte rättvist.

Nyligen åkte jag, min fru och två vänner till Berlin med tåg. Vi hade bokat platser mitt emot varandra och fick härliga samtal och trevligt umgänge på vägen. Mat och fika intogs tillsammans. På vägen till Berlin fick vi njuta av en solig, vår-krispig överfart Rödby-Puttgarten, vi stannade ett dygn i Lübeck, staden sprungen rätt ur en saga, samt i Hamburg där vi gjorde en underbar båttur, gick på jazzkonsert och njöt av härliga promenader. På hemresan åkte vi "raka vägen", lämnade Berlin vid lunch och vaknade i Stockholm kl 7 på morgonen efter att ha åkt nattåget från Malmö.

Motsvarande resa med flyg hade varit närmast omöjlig och otroligt obekväm med massor av byten och transfers. Nu bodde vi på 5 minuters promenadavstånd från stationerna i Lübeck och Hamburg. Kunde njuta av landskapet och varandras sällskap under hela resan. På hemresan sov vi oss igenom en stor del av resan. Kostnaden? 600 kronor per person för nedresan och 1250 kr för hemresan (vi valde högsta komfort i egen sovkupé). Hela resan, med 3 dygn i Berlin tog 6 dagar (lördag morgon - fredag morgon).

Vi behöver lära oss att resa på ett annat sätt. När vi väl har lärt oss det upptäcker vi att resandet faktiskt blir rikare. Varje resa blir mer värd, med fler upplevelser. Det kanske blir färre resor - vi får slå ihop fler "weekend-resor", men hinner uppleva dem - mer. Okej, vi får välja bort resor till fjärran kontinenter, eller kanske göra dem EN gång i livet istället för den årliga Thailandsresan. Men samtidigt upptäcker vi vilka fantastiska upplevelser som finns i Europa. Och i Sverige. Har du åkt Inlandsbanan än?

Trevlig resa!

56806621_10157303944570762_9144207380043530240_njpgNågra korta tips för att boka tågresor:
  • De flesta tågbolag tillämpar dynamisk prissättning - var ute i god tid och kolla olika dagar för bästa pris.
  • Det bästa planeringsverktyget tycker jag är appen Railplanner.
  • Bästa startpunkten för att köpa biljetter är DB (bahn.com) - de säljer biljetter också i andra länder, så du kan boka t ex Stockholm - Wien direkt på DB. Men ett tips är att låta varje bokning börja eller sluta i Tyskland då man får fina rabatter för gränsöverskridande resor. De tillåter också att man lägger in max 2 stopp om max 48 timmar utan extra kostnad. Vi bokade t ex Stockholm - Berlin för 59 € och la in stopp i Lübeck och Hamburg i samma biljett.
  • Nattåg finns - men tyvärr nästan inga är kvar i väst-europa. Österrikiska tågbolaget satsar dock, varför du kan sova dig på väg söderut och österut från Hamburg. Bokas på Nightjet
  • Tågluffa! Visst finns det gamla tågluffarkortet fortfarande. Skall du åka långt, göra många stopp, åka genom flera länder eller vill ha frihet att planera efter vägen är det självklart det du skall välja. Läs och köp på Interrail.eu
  • Glöm inte Sverige. Var ute i tid och du kan resa till massor av destinationer med snabbtåg för 195 kr. Billigare går inte att få. Nattåg finns till Norrland och Stockholm-Malmö.
  • Gå med i Facebook-gruppen Tågsemester och använd sökfunktionen. Där finns miljoner tips på resvägar, mysiga resmål, praktiska frågor (kan man ta med cykel/barnvagn/hund?) och inspirerande inlägg.